donderdag, februari 15, 2007

Mijn ding - verslag ; tools 4 life - training


Mijn 'ding'

'Dit is écht iets voor jou!, je bent net als ik muzikant en vecht tegen dezelfde dingen' Frank belde me weer. Hij belt altijd op de meest ongelukkige momenten; op de pont als ik net weg wil rijden als de voorklep naar beneden klapt, als ik sta af te rekenen bij de Dirk van de Broek of als ik op de wc zit...
Frank wil graag dat ik mee doe aan een upgrade your life weekend. Na 15 jaar gitarist spelen kwam hij erachter dat hij het verkeerde vak had gekozen ( muzikant ben je toch voor je leven?) en sinds een aantal jaren heeft hij een nieuwe bestemming gevonden: coach.
Praten kon hij altijd al opvallend goed en het verbaasde me daarom niet dat hij het in deze richting is gaan zoeken.
Vorig jaar heb ik al eens een introductie avond bezocht en ik was niet direkt enthousiast. Natúúrlijk had hij gelijk dat ik meer uit 'mijn eigen potentieel' kon halen maar ja, dat zei mijn klasdecaan op de middelbare school ook al. Echter, zijn strijdbaarheid en doorzettingsvermogen om mij in te laten zien dat het een nieuw begin voor me zou betekenen, heeft me doen besluiten om een training bij zijn tools4life te gaan volgen. Op mijn vraag of er in de training niet eng werd gedaan met schreeuwen, spirituele dansjes maken en ander kruidenvrouwtjes-achtig gedoe, stelde hij me gerust door te zeggen
dat ik vooral als mezelf moest komen. En zo geschiedde.
Afgelopen vrijdag verscheen ik dramatisch een uur te laat. Ik had in mijn chaotisch hoofd namelijk bedacht dat de happening om 19.00 uur zou beginnen. FOUT! Ik werd 's ochtends om half 11 gebeld of ik nog van plan was om te komen...
Met een slaperig chagrijnig hoofd vol weerstand nam ik plaats en was al helemaal niet van plan om iets van mezelf te laten zien. Die koppigheid en trotse leeuwengedrag zorgde ervoor dat ik de eerste uren weinig aansluiting kreeg met de andere cursisten.
Pas op het eind van de middag gooide ik mijn ego overboord en was ik bereid om te kijken in mijn eigen wereld. Waarop baseer ik mijn keuzes in het leven, hoe ga ik om met mijn dierbaren, vrienden en familie. Wat zijn mijn kernkwaliteiten, wat wil mijn hart eigenlijk? Wat wil ik delen ? Wat zijn mijn blokkades en hoe ga ik ze te lijf.
Ik veranderde langzaam van een koude leeuw in een warme welp. Kreeg de rillingen van de verhalen van medecursisten die hun persoonlijke, openhartige bekentenissen aan jou toevertrouwde. Hoe ontroerend te zien als mensen in staat zijn hun angsten te overwinnen en voor zichzelf gaan staan!
De tweede dag was wederom inspirerend en leerzaam. Ik luisterde als iemand die voor het eerst hoorde dat de aarde rond was; Als je je leven uitstelt, is je leven niet welkom. Je familie, je vrienden zijn dan ook niet welkom, zij zijn een onderdeel van je leven. Of deze dan: Cynisme is dodelijk. Iemand anders fout maken is zelf ook slachtoffer worden.
Waarom doe ik niet de dingen die ik in het leven te doen heb? Omdat er iets tussen zit. Iets blokkeert het ‘doen’. Wat zit er dan tussen?Een identificatie van je interpretatie....
Frank wilde niet dat je thuis alcohol ging nuttigen. Nou dat sloeg ik mooi in de wind. Zat uren lang op de bank met een bokbiertje ( aanbieding Dirk van de Broek) te malen en na te denken over hetgeen hij in een wervelwind aan woorden over ons had uitgestort.
Uiteindelijk moest ik ook mijn 'ding' opbiechten. Ik kwam uit bij : niet kunnen kiezen. Sommige mensen weten niet wat ze met hun leven moeten doen. Ik vind zo véél, te veel dingen leuk en interessant; fotograferen, zingen, editen, vormgeven, componeren, organiseren...
Vroeger kon ik al niet kiezen. Als de juffrouw Loes op vrijdagmiddag ons liet kiezen tussen kleien en voetballen vroeg ik eerst aan mijn vriendjes wat zíj gingen doen. Sommigen zeiden laconiek: 'ik ga kleien'. 'Ik ga buiten voetballen', zeiden anderen. Ik wilde overal bij zijn en raakte in paniek; niet kunnen kiezen...

Het is nu een week later en er is veel blijven hangen en kijk met vernieuwde frisse blik de wereld in. Ik probeer mijn leven niet meer uit te stellen. Ik wilde al heel lang een nieuwe band. Die band is er! Ik wilde een cd, die is er! Ik wilde optreden op Terschelling, dat was geweldig! Wow, wat is wilskracht een sterke kracht! Wat ik van Frank heb geleerd is deze: 'geef je verzet op', 'don't look back', (i'm not afraid of what i'll face, but I'm more afraid to stay)
Tools4life levert mij dus vooral tijdswinst op. Dromen niet langer dromen maar uitwerken!
Frank wil ik bedanken voor zijn inzet en energie om mensen het beste uit zichzelf te laten halen.
Frank, veel succes met je tools4life!

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage